Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Przeglądasz jako GOŚĆ
Tytuł pozycji:

The development of narrative skills in Turkish-speaking children: A complexity approach.

Tytuł :
The development of narrative skills in Turkish-speaking children: A complexity approach.
Autorzy :
Ögel Balaban H; Department of Psychology, Bahçeşehir University, Istanbul, Turkey.
Hohenberger A; Department of Cognitive Science, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
Pokaż więcej
Źródło :
PloS one [PLoS One] 2020 May 06; Vol. 15 (5), pp. e0232579. Date of Electronic Publication: 2020 May 06 (Print Publication: 2020).
Typ publikacji :
Journal Article; Research Support, Non-U.S. Gov't
Język :
English
Imprint Name(s) :
Original Publication: San Francisco, CA : Public Library of Science
MeSH Terms :
Language*
Language Development*
Narration*
Adult ; Child ; Child, Preschool ; Cognition ; Comprehension ; Cross-Sectional Studies ; Culture ; Emotions ; Executive Function ; Female ; Humans ; Male ; Turkey
References :
J Exp Child Psychol. 2016 Jan;141:101-20. (PMID: 26342474)
J Speech Lang Hear Res. 2002 Dec;45(6):1232-48. (PMID: 12546490)
PLoS One. 2017 Jan 10;12(1):e0169510. (PMID: 28072823)
Annu Rev Psychol. 2013;64:135-68. (PMID: 23020641)
J Pers Soc Psychol. 2001 Jan;80(1):68-74. (PMID: 11195892)
J Child Lang. 2003 Feb;30(1):165-95. (PMID: 12718297)
Front Psychol. 2014 May 20;5:469. (PMID: 24872811)
Behav Res Methods. 2009 Aug;41(3):841-9. (PMID: 19587200)
Dev Sci. 2011 May;14(3):481-9. (PMID: 21477188)
Brain Lang. 2004 Feb;88(2):229-47. (PMID: 14965544)
Read Writ. 2017;30(1):209-231. (PMID: 28163388)
J Child Lang. 2008 Nov;35(4):735-71. (PMID: 18838011)
J Child Lang. 2017 Jul;44(4):767-794. (PMID: 27251485)
Am J Speech Lang Pathol. 2006 May;15(2):177-91. (PMID: 16782689)
Dev Psychol. 1997 Mar;33(2):295-307. (PMID: 9147838)
J Speech Lang Hear Res. 2010 Jun;53(3):648-69. (PMID: 20530380)
Cognition. 1983 Jan;13(1):103-28. (PMID: 6681741)
J Child Lang. 1991 Oct;18(3):689-710. (PMID: 1761620)
Lang Speech Hear Serv Sch. 2003 Oct 1;34(4):332-342. (PMID: 27764461)
Child Dev. 1988 Feb;59(1):26-37. (PMID: 3342716)
Brain Lang. 1998 Feb 15;61(3):335-75. (PMID: 9570869)
Child Dev. 2007 Jul-Aug;78(4):1052-67. (PMID: 17650125)
Lang Speech Hear Serv Sch. 2006 Jul;37(3):178-90. (PMID: 16837441)
Emotion. 2012 Jun;12(3):503-514. (PMID: 22148995)
Child Dev. 2004 Mar-Apr;75(2):523-41. (PMID: 15056204)
Cognition. 1994 Nov;53(2):129-53. (PMID: 7805351)
Entry Date(s) :
Date Created: 20200507 Date Completed: 20200730 Latest Revision: 20200730
Update Code :
20201023
PubMed Central ID :
PMC7202631
DOI :
10.1371/journal.pone.0232579
PMID :
32374746
Czasopismo naukowe
The present study examines the development of plot, evaluative and syntactic complexity in children's narratives and its relationship with gender, ToM, executive function and linguistic recursive ability. One hundred and five Turkish-speaking children distributed across 4 age groups (four-, five-, seven-eight-, and ten-eleven-year-olds) and 15 adults participated in (a) Elicitation of Narratives Task, (b) Emotional Stroop Task, (c) First- or Second-Order ToM Task (depending on their age), (d) Real-Apparent Emotion Task (four-year-olds), and (e) Comprehension of Complement Clauses Task. Among the three domains of complexity, only plot complexity was found to be related to gender and to develop significantly, in particular at 5 and 7 years of age. Evaluative complexity was low in children in all age groups and was not predicted by any factor. Syntactic complexity was predicted by executive function. These findings are discussed considering the cognitive, linguistic and sociocultural nature of narration.
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do pełnego tekstu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies