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Tytuł pozycji:

[Diagnostic value of a 3D-SPACE-sequence with compressed sensing technology for the knee joint].

Tytuł:
[Diagnostic value of a 3D-SPACE-sequence with compressed sensing technology for the knee joint].
Autorzy:
Pfeifer C; Radiologisches Zentrum für Diagnostik und Therapie München, Oberföhringer Straße 2, 81679, München, Deutschland.
Attenberger U; Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland.
Schoenberg SO; Klinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Universitätsmedizin Mannheim, Mannheim, Deutschland.
Riffel P; Klinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Universitätsmedizin Mannheim, Mannheim, Deutschland.
Uder M; Radiologisches Institut, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Deutschland.
Hinterwimmer S; Praxis für Orthopädie und Unfallchirurgie in München, München, Deutschland.
Strecker R; Siemens Healthineers, Erlangen, Deutschland.
Adamietz B; Radiologisches Zentrum für Diagnostik und Therapie München, Oberföhringer Straße 2, 81679, München, Deutschland. .
Transliterated Title:
Diagnostische Wertigkeit der 3‑D-SPACE-Sequenz mit Compressed-sensing-Technologie am Kniegelenk.
Źródło:
Der Radiologe [Radiologe] 2021 Feb; Vol. 61 (2), pp. 203-212. Date of Electronic Publication: 2020 Dec 21.
Typ publikacji:
Journal Article
Język:
German
Imprint Name(s):
Original Publication: Berlin : Springer Verlag
MeSH Terms:
Imaging, Three-Dimensional*
Knee Injuries*/diagnostic imaging
Knee Joint*/diagnostic imaging
Adolescent ; Adult ; Humans ; Magnetic Resonance Imaging ; Middle Aged ; Technology ; Young Adult
References:
Abdulaal OM, Rainford L, MacMahon P, Kavanagh E, Galligan M, Cashman J, McGee A (2017) 3T MRI of the knee with optimised isotropic 3D sequences: accurate delineation of intra-articular pathology without prolonged acquisition times. Eur Radiol 27:4563–4570. (PMID: 10.1007/s00330-017-4816-x)
Donoho DL (2006) Compressed sensing. IEEE Trans Inf Theory 52:1289–1306. (PMID: 10.1109/TIT.2006.871582)
Elster AD (2017) Questions and answers in MRI—compressed sensing. http://mriquestions.com/compressed-sensing.html . Zugegriffen: 1. März 2018.
Forman C, Wetzl J, Hayes C, Schmidt M (2016) Compressed sensing: a paradigm shift in MRI. MAGNETOM Flash 66:8–13.
Blasche M, Forman C (2016) Compressed sensing—the flowchart. MAGNETOM Flash 66:4–7.
Kijowski R, Davis KW, Woods MA, Lindstrom MJ, De Smet AA, Gold GE, Busse RF (2009) Knee joint: comprehensive assessment with 3D isotropic resolution fast spin-echo MR imaging—diagnostic performance compared with that of conventional MR imaging at 3.0 T. Radiology 252:486–495. (PMID: 10.1148/radiol.2523090028)
Waldt S, Eiber M, Wörtler K (2011) Kapitel 13: Gelenkknorpel, Graduierung von Knorpelläsionen. In: Messverfahren und Klassifikationen in der muskuloskelettalen Radiologie. Thieme, Stuttgart, S 174–177.
Landis JR, Koch GG (1977) The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics 33:159–174. (PMID: 10.2307/2529310)
Kijowski R, Rosas H, Samsonov A, King K, Peters R, Liu F (2017) Knee imaging: rapid three-dimensional fast spin-echo using compressed sensing. J Magn Reson Imaging 45:1712–1722. (PMID: 10.1002/jmri.25507)
Lee SH, Lee YH, Suh JS (2018) Accelerating knee MR imaging: compressed sensing in isotropic three-dimensional fast spin-echo sequence. Magn Reson Imaging 46:90–97. (PMID: 10.1016/j.mri.2017.10.018)
Kapandji IA (2009) Funktionelle Anatomie der Gelenke, 5. Aufl. Bd. II. Thieme, Stuttgart, S 114–119.
Fritz J, Raithel E, Thawait GK, Gilson W, Papp DF (2016) Six-fold acceleration of high-spatial resolution 3D SPACE MRI of the knee through incoherent k‑space undersampling and iterative reconstruction—first experience. Invest Radiol 51:400–409. (PMID: 10.1097/RLI.0000000000000240)
Jung JY, Yoon YC, Kwon JW, Ahn JH, Choe B‑K (2009) Diagnosis of internal derangement of the knee at 3.0‑T MR imaging: 3D isotropic intermediate-weighted versus 2D sequences. Radiology 253(3):780–787. (PMID: 10.1148/radiol.2533090457)
Kijowski R, Davis KW, Blankenbaker DG, Woods MA, Del Rio AM, De Smet AA (2012) Evaluation of the menisci of the knee joint using three-dimensional isotropic resolution fast spin-echo imaging: diagnostic performance in 250 patients with surgical correlation. Skelet Radiol 41:169–178. (PMID: 10.1007/s00256-011-1140-4)
Oei EH, Nikken JJ, Verstijnen AC, Ginai AZ, Hunink MGM (2003) MR imaging of the menisci and cruciate ligaments: a systematic review. Radiology 226:837–848. (PMID: 10.1148/radiol.2263011892)
Altahawi FF, Blount KJ, Morley NP, Raithel E, Omar IM (2017) Comparing an accelerated 3D fast spin-echo sequence (CS-SPACE) for knee 3‑T magnetic resonance imaging with traditional 3D fast spin-echo (SPACE) and routine 2D sequences. Skelet Radiol 46:7–15. (PMID: 10.1007/s00256-016-2490-8)
Yuan C, Schmiedl UP, Weinberger E, Krueck WR, Rand SD (1993) Three-dimensional fast spin-echo imaging: pulse sequence and in vivo image evaluation. J Magn Reson Imaging 3:894–899. (PMID: 10.1002/jmri.1880030617)
Contributed Indexing:
Keywords: CS-SPACE; Chondral injury; Knee joint; Magnetic resonance imaging; Trauma
Local Abstract: [Publisher, German] HINTERGRUND: Zur dreidimensionalen Erfassung von akuten Kniebinnenverletzungen ist die bisherige SPACE-Sequenz aufgrund ihrer langen Untersuchungszeit und geometrischen Unschärfe für die Routineuntersuchung ungeeignet. [Publisher, German] Im Vergleich zu den konventionellen MRT-Standardsequenzen sollte überprüft werden, ob eine Nichtunterlegenheit der 3‑D-SPACE-Sequenz mit Compressed-sensing-Technologie im Vergleich mit den etablierten 2‑D-Sequenzen bei verkürzter Untersuchungszeit vorliegt. [Publisher, German] Insgesamt 109 Patienten im Alter von 18 bis 50 Jahren mit Kniebinnenverletzung wurden von April 2017 bis Mai 2018 mittels MRT untersucht. Die Inter- und Intraobserver-Konkordanz von zwei geblindeten Readern wurde bestimmt. Bei Befundabweichung erfolgte ein Konsensus. Die deskriptive Analyse von absoluten und relativen Häufigkeiten und die Verteilung wurden mit exaktem Fisher-Test auf Unterschiede getestet. [Publisher, German] Die Interobserver-Konkordanz (IK) bei den konventionellen Sequenzen betrug vor/nach dem Konsensus am Innenmeniskus (IM) 58,8/68,1 %, am Außenmeniskus (AM) 68,8/88,7 %, am vorderen Kreuzband (VKB) 88,9/97,2 %, am hinteren Kreuzband (HKB) 99/100 %, an den Kollateralbändern (KB) 88,9/97,2 % und für Knorpelschäden (KS) 1–2: 64,2 %, KS 3: 77 % und KS 4: 76 %. Die IK betrug bei der CS-SPACE vor/nach dem Konsensus am IM 50,4/77 %, AM 68,8/88 %, VKB 89,9/94,5 %, HKB 97,2/99,0 %, KB 92,6/96,3 %. Die IK bei KS erfolgte ohne Konsensus und belief sich bei KS 1–2 auf 65,1 %, KS 3 auf 66 % und KS 4 auf 81,6 %. [Publisher, German] Bei Verletzungen des VKB, HKB und KB besteht eine hohe IK zwischen den 3‑D- und 2‑D-Sequenzen. In den Standardsequenzen ergibt sich bei KS 3 und 4 eine hohe IK, in der CS-SPACE nur bei KS 4. Unsere Befunde sprechen dafür, dass die CS-SPACE bei akuten Kniegelenktraumen gut geeignet ist.
Entry Date(s):
Date Created: 20201221 Date Completed: 20210308 Latest Revision: 20220420
Update Code:
20240105
DOI:
10.1007/s00117-020-00788-x
PMID:
33346870
Czasopismo naukowe
Backround: SPACE (3D fast spin echo acquisition) sequences require long scan times for three-dimensional assessment of acute injury of the knee joint and are flawed due to geometric blurring. Their implementation into routine diagnostic imaging was not feasible until recently.
Objectives: By comparing conventional MRI (magnetic resonance imaging) sequences to 3D (three-dimensional) sequences, it was investigated whether the compressed sensing (CS) technique is inferior to the established 2D sequences with shorter examination times.
Materials and Methods: A total of 109 patients (age range 18-50 years) with knee injury were examined by MRI between April 2017 and May 2018. The inter- and intraobserver concordance of two blinded readers were assessed. Consensus was achieved in case of discrepancies. Descriptive analyses of absolute and relative frequency and distribution were tested by Fisher's exact test concerning differences between CS-SPACE and standard proton density fat suppressed imaging.
Results: Interoberserver concordance (IC) of conventional sequences before/after consensus amounted to 58.8/68.1% (medial meniscus, MM), 68.8/88.7% (lateral meniscus, LM) 88.9/97.2% (anterior cruciate ligament, ACL), 99/100% (posterior cruciate ligament, PCL), 88.9/97.2% (collateral ligament, CL) and chondral injury (CI) 1-2: 64.2%, CI-3: 77% and CI-4: 76%. The IC of CS-SPACE amounted before/after consensus of MM to 50.4/77%, LM 68.8/88%, ACL 89.9/94.5%, PCL 97.2/99.0%, CL 92.6/96.3%. IC of CI was evaluated without consensus and amounted to 65.1% (CI 1-2), 66% (CI 3) and 81.6% (CI 4).
Conclusions: Injuries of ACL, PCL and CL have excellent IC between 3D and 2D sequences. Excellent IC could be found in CI grade 3 and 4 when using 2D sequences and CI grade 4 utilizing CS-SPACE. Our results indicate that CS-SPACE is useful in diagnosing acute knee injuries.

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