Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Slavery, Sympathy, and White Self-Representation in Dutch Bourgeois Theater of 1800

Tytuł:
Slavery, Sympathy, and White Self-Representation in Dutch Bourgeois Theater of 1800
Autorzy:
Sarah Josephine Adams
Temat:
sympathy, abolitionism, bourgeois drama, Gloria Wekker, Dutch self-representation
History of Low Countries - Benelux Countries
DH1-925
Źródło:
Early Modern Low Countries, Vol 2, Iss 2, Pp 146-168 (2018)
Wydawca:
openjournals.nl, 2018.
Rok publikacji:
2018
Typ dokumentu:
article
Opis pliku:
electronic resource
Język:
English
ISSN:
2543-1587
Relacje:
http://www.emlc-journal.org/articles/10.18352/emlc.69/; https://doaj.org/toc/2543-1587
DOI:
10.18352/emlc.69
Dostęp URL:
https://doaj.org/article/01d9a86e9db745b49033ca59d802af68  Link otwiera się w nowym oknie
Numer akcesji:
edsdoj.01d9a86e9db745b49033ca59d802af68
Czasopismo naukowe
Unlike the German, French, and particularly Anglo-American cases, the Dutch theatrical imaginings of colonialism, slavery, and race have been largely neglected by scholars of imperial culture. Looking at two early nineteenth-century bourgeois dramas, Stedman (1805) and Kraspoekol (1800), this article examines the complex nexus between slavery, sympathy, and the self-representation of the white middle class in the Netherlands of 1800. As a genre, bourgeois theater cultivated middle-class ideals of compassion, integrity, and benevolence in order to let spectators sympathize with poor, excluded or abused victims. This article explores the constellation of suffering slave characters in relation to the white bourgeois heroes in the plays and to their middle-class audiences. The central argument will be that bourgeois dramaturgy succeeded in conveying antislavery messages, yet primarily delineated and secured a superior white Dutch identity. Consequently, these dramas are considered as segments of the ‘Dutch cultural archive’, defined by Gloria Wekker as a large reservoir of memories, knowledge, and affects that has been crucial to the creation and continuation of white dominance in modern Dutch society.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies