Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Arnold Böcklin’s Pictorial Motifs in the Poetry of Russian Modernism

Tytuł:
Arnold Böcklin’s Pictorial Motifs in the Poetry of Russian Modernism
Autorzy:
Ekaterina V. Kuznetsova
Temat:
a. böcklin
“island of the dead
” ancient mythology
pictorial motifs
lyrics
russian modernism
symbolism
reception
ecphrasism
Literature (General)
PN1-6790
Źródło:
Studia Litterarum, Vol 8, Iss 1, Pp 238-275 (2023)
Wydawca:
A.M. Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences, 2023.
Rok publikacji:
2023
Kolekcja:
LCC:Literature (General)
Typ dokumentu:
article
Opis pliku:
electronic resource
Język:
English
French
Russian
ISSN:
2500-4247
2541-8564
Relacje:
https://studlit.ru/images/2023-8-1/12_Kuznetsova_238-275.pdf; https://doaj.org/toc/2500-4247; https://doaj.org/toc/2541-8564
DOI:
10.22455/2500-4247-2023-8-1-238-275
Dostęp URL:
https://doaj.org/article/2bd1eb9552ac45f3be073b540a1712ac  Link otwiera się w nowym oknie
Numer akcesji:
edsdoj.2bd1eb9552ac45f3be073b540a1712ac
Czasopismo naukowe
The work of the Swiss artist Arnold Böklin (1827–1901) is a bright page of European culture. His painting “Island of the Dead” for several decades in the early 20th century was a favorite canvas of the Russian intelligentsia. The article attempts to consider the evolution of the perception of Böklin’s painting in the era of Russian Art Nouveau in poetry, criticism and public consciousness. The main material of the study is the lyrics of K. Fofanov, A. Fedorov, N. Klyuev, I. Bunin, Andrei Bely, I. Ehrenburg, Sasha Cherny, I. Savin and A. Tarkovsky. Fofanov and Klyuev saw in the painting of the artist a deep reflection of their thoughts about the succession of birth and death in the life of each person and in the fate of all mankind. Fedorov turns to the images of Böklin to create his own version of the myth of Orpheus and Eurydice. Bunin was attracted by the lyrics of nature, mood landscapes expressing the eternal beauty of the universe. Andrei Bely was interested in Böklin’s experiments in pictorial mythopoetics related to his own searches. In the poetry of I. Savin and Tarkovsky’s “Island of the Dead” changes its symbolic content: from a symbol of the greatness of death, it becomes a sad monument to Russian pre-revolutionary life, washed away by a wave of historical cataclysms.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies