Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

'Buen Vivir', relationality and discipline from the Lewis Gordon and Martin Nakata thought. Epistemics decolonials clues for higher education

Tytuł:
'Buen Vivir', relationality and discipline from the Lewis Gordon and Martin Nakata thought. Epistemics decolonials clues for higher education
Autorzy:
José E. Juncosa
Temat:
“Buen Vivir” epistemic relationality, black existence, discipline, cultural interface, disciplinal inscriptions, inter and transdisciplinarity, epistetic, intercultural university.
Education
Education (General)
L7-991
Źródło:
Alteridad : Revista de Educación, Vol 9, Iss 1, Pp 19-34 (2014)
Wydawca:
Universidad Politécnica Salesiana, 2014.
Rok publikacji:
2014
Kolekcja:
LCC:Education
LCC:Education (General)
Typ dokumentu:
article
Opis pliku:
electronic resource
Język:
English
Spanish; Castilian
ISSN:
1390-325X
1390-8642
Relacje:
http://alteridad.ups.edu.ec/documents/1999102/6261395/Alt_v9n1_Juncosa.pdf; https://doaj.org/toc/1390-325X; https://doaj.org/toc/1390-8642
Dostęp URL:
https://doaj.org/article/64500a125d3d46aca644d8823b670bf6  Link otwiera się w nowym oknie
Numer akcesji:
edsdoj.64500a125d3d46aca644d8823b670bf6
Czasopismo naukowe
This article explores the epistemic connotations of “Buen Vivir”; for which one of its main characteristics is relationality, contributes to show the main feature that denies it: disciplinarity. From the perspective of (inter)cultural studies, we look at Lewis R. Gordon’s and Martin Nakata’s inputs to explore the roots and consequences of disciplinarity—in the existence of indigenous groups and African diaspora, and its possible implications for higher education. For Gordon, the relationality of alive thought favors the linkage of ontological, epistemological, teleological and actional aspects that enable the existence and emergence of black people’s groups, which the disciplinal decadence overshadows. Nakata, in turn, from a cultural interface concept point of view, sheds light on the consequences of disciplinary knowledge’s inscriptions on Melanesian indigenous groups to deny their characteristic of active subjects in constant transformation and decisionmakers around coloniality. The article concludes with a conceptual discussion on two proposals that seek to overcome disciplinarity: the inter and transdisciplinarity (Edgar Morin), and the epistetic (Roman De La Campa) and takes on some characteristics from the university of “Buen Vivir”, intercultural and interepistemic by definition.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies