Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Przeglądasz jako GOŚĆ
Tytuł pozycji:

Anglo-American Cultural Influence in Slovenia: The Case of Personal Names

Tytuł :
Anglo-American Cultural Influence in Slovenia: The Case of Personal Names
Autorzy :
Eva Sicherl
Pokaż więcej
Temat :
cultural influence, English, Slovene, personal names
Language and Literature
Źródło :
Acta Neophilologica, Vol 51, Iss 1-2, Pp 49-62 (2018)
Wydawca :
Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani (Ljubljana University Press, Faculty of Arts), 2018.
Rok publikacji :
2018
Kolekcja :
LCC:Language and Literature
Typ dokumentu :
article
Opis pliku :
electronic resource
Język :
German
English
Spanish; Castilian
French
Italian
ISSN :
0567-784X
2350-417X
Relacje :
https://revije.ff.uni-lj.si/ActaNeophilologica/article/view/8179; https://doaj.org/toc/0567-784X; https://doaj.org/toc/2350-417X
DOI :
10.4312/an.51.1-2.49-62
Dostęp URL :
https://doaj.org/article/c64f98e493084808a7aa0498d0f58e65
Numer akcesji :
edsdoj.64f98e493084808a7aa0498d0f58e65
Czasopismo naukowe
The article aims to address the growing tendency of Slovene native speakers towards borrowing English personal names when naming their new-borns. Statistical data confirm that foreign (and, with that, English) names have increased in the past decades, and statistical lists illustrate how in the case of personal names, ’exoticisms’ (e.g. Liam, Patrick, Nick, listed among the most popular 200 first names in the 2001-2015 period) compete with name forms that have been adapted and nativised long ago (e.g. Patrik), or are currently being introduced for the first time into Slovene. The influx of name borrowings from English is discussed from the point of view of pragmatic borrowing as advocated by Andersen (2014). A historical overview of the borrowing of English personal names into Slovene is given, and the role of English as the model discussed. Such pragmatically borrowed items carry significant sociolinguistic signals about the borrowers’ attitudes, and these are analysed, based on questionnaires completed by parents of children aged 2-6. The significance of Anglo-American cultural influence is thus sought to be evaluated.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies