Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Przeglądasz jako GOŚĆ
Tytuł pozycji:

‘Only the strangest and most horrible cases’: The Role of Judicial Violence in the Work of Jan Luyken

Tytuł :
‘Only the strangest and most horrible cases’: The Role of Judicial Violence in the Work of Jan Luyken
Autorzy :
Michel van Duijnen
Pokaż więcej
Temat :
martyrdom, book illustrations, executions, Jan Luyken, violence, printed image
History of Low Countries - Benelux Countries
DH1-925
Źródło :
Early Modern Low Countries, Vol 2, Iss 2, Pp 169-197 (2018)
Wydawca :
Utrecht University Library Open Access Journals (Publishing Services), 2018.
Rok publikacji :
2018
Typ dokumentu :
article
Opis pliku :
electronic resource
Język :
English
ISSN :
2543-1587
Relacje :
http://www.emlc-journal.org/articles/10.18352/emlc.73/; https://doaj.org/toc/2543-1587
DOI :
10.18352/emlc.73
Dostęp URL :
https://doaj.org/article/6cf1c0eea8e043039e40a110e0b2ff2b
Prawa :
Journal Licence: CC BY
Numer akcesji :
edsdoj.6cf1c0eea8e043039e40a110e0b2ff2b
Czasopismo naukowe
In 1685, Dutch Calvinist publishers brought to the market a new edition of the Anabaptist martyrology Het bloedig tooneel. Marketed mainly towards wealthy Dutch Anabaptists, the book included 104 high-quality etchings made by the Amsterdam artist Jan Luyken. Famous for their explicit depiction of executions, these images of martyrdom have been studied and explained mainly with reference to Luyken’s Anabaptist leanings, older illustrated martyrologies, and the textual elements of Het bloedig tooneel. However, Luyken matched his work on martyrdom with an impressive production of secular execution prints that are often indistinguishable from their religious counterparts. Taking these similarities as a point of departure, this article will argue that Luyken’s work was not solely concerned with religious and political views, but also with judicial violence as a visual theme in its own right. Besides partisan or sacred readings of violence, Luyken’s prints framed executions in terms of diversity and specificity, leading to the production of a wide variety of explicit and unique images of beheadings, hangings, and burnings. Within this context, Luyken’s execution prints turned scaffold violence into a marketable theme that was eagerly exploited by Amsterdam publishers across a wide variety of illustrated books.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies