Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Creating a Theoretical Framework to Underpin Discourse Assessment and Intervention in Aphasia

Tytuł:
Creating a Theoretical Framework to Underpin Discourse Assessment and Intervention in Aphasia
Autorzy:
Lucy Dipper
Jane Marshall
Mary Boyle
Deborah Hersh
Nicola Botting
Madeline Cruice
Temat:
discourse
narrative
storytelling
connected speech
aphasia
theory
Neurosciences. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
RC321-571
Źródło:
Brain Sciences, Vol 11, Iss 183, p 183 (2021)
Wydawca:
MDPI AG, 2021.
Rok publikacji:
2021
Kolekcja:
LCC:Neurosciences. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Typ dokumentu:
article
Opis pliku:
electronic resource
Język:
English
ISSN:
2076-3425
Relacje:
https://www.mdpi.com/2076-3425/11/2/183; https://doaj.org/toc/2076-3425
DOI:
10.3390/brainsci11020183
Dostęp URL:
https://doaj.org/article/b8acae89d69f465e840092a1d94c154d  Link otwiera się w nowym oknie
Numer akcesji:
edsdoj.b8acae89d69f465e840092a1d94c154d
Czasopismo naukowe
Discourse (a unit of language longer than a single sentence) is fundamental to everyday communication. People with aphasia (a language impairment occurring most frequently after stroke, or other brain damage) have communication difficulties which lead to less complete, less coherent, and less complex discourse. Although there are multiple reviews of discourse assessment and an emerging evidence base for discourse intervention, there is no unified theoretical framework to underpin this research. Instead, disparate theories are recruited to explain different aspects of discourse impairment, or symptoms are reported without a hypothesis about the cause. What is needed is a theoretical framework that would clarify the specific linguistic skills that create completeness, coherence, and complexity (i.e., richness) in discourse, and illuminate both the processes involved in discourse production and the reasons for breakdown. This paper reports a review and synthesis of the theoretical literature relevant to spoken discourse in aphasia discourse, and we propose a novel theoretical framework which unites these disparate sources. This framework is currently being tested as the foundation for Linguistic Underpinnings of Narrative in Aphasia (LUNA) treatment research. In this paper, we outline the novel framework and exemplify how it might be used to guide clinical practice and research. Future collaborative research is needed to develop this framework into a processing model for spoken discourse.
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do pełnego tekstu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies