Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Idiosyncrasies in rabeca making in Pernambuco: The case of Airon Galindo

Tytuł:
Idiosyncrasies in rabeca making in Pernambuco: The case of Airon Galindo
Autorzy:
Erasmo Estrada
Jorge Ventura de Morais
Temat:
rabeca. organologia. sociologia. construção de instrumentos.
Music and books on Music
Music
M1-5000
Źródło:
Opus, Vol 27, Iss 1 (2021)
Wydawca:
Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 2021.
Rok publikacji:
2021
Kolekcja:
LCC:Music and books on Music
LCC:Music
Typ dokumentu:
article
Opis pliku:
electronic resource
Język:
Portuguese
ISSN:
0103-7412
1517-7017
Relacje:
https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/935; https://doaj.org/toc/0103-7412; https://doaj.org/toc/1517-7017
DOI:
10.20504/opus2021a2705
Dostęp URL:
https://doaj.org/article/fe16e028ef9040f7b7f95eb4ca9bfe39  Link otwiera się w nowym oknie
Numer akcesji:
edsdoj.fe16e028ef9040f7b7f95eb4ca9bfe39
Czasopismo naukowe
The aim of this article is to conduct a sociological and organological study of the artisanal practices of the rabeca builder Airon Galindo of Caruaru, Pernambuco (Brazil). Starting from an interview with Galindo, aspects related to the making of his rabecas−built from discarded wooden crates of imported equipment−are analyzed based on a sociology of social practices, particularly the concepts of tacit and practical knowledge and knowledge of the body (Theodore Schatzki, Richard Sennett and Pierre Bourdieu). The discussion is complemented with a description of Galindo’s building process. Due to Galindo’s tendency to change the model of his instruments from time to time, only a general description of their structure is provided. Nonetheless, we present a detailed organological analysis of one of his instruments that allows us to document the specific characteristics of this particular instrument while revealing the idiosyncrasies of its maker and their impact on the instrument’s functionality. It is hoped that the knowledge gained from this analysis will serve as a reference for the study of instruments of other makers and contribute to the building of a comprehensive account of the rabeca in Pernambuco.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies